Vi arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft

Tillväxtverkets logotyp

Programmet för kulturella och kreativa näringar

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. En av våra insatser innebär att förbättra förutsättningarna för kulturbaserade företag.

Syftet med Tillväxtverkets program för kulturella och kreativa näringar är att stödja en stärkt svensk konkurrensposition och ökad omsättning för företagen inom den kulturella och kreativa sektorn. Kulturdriven tillväxt har även stor betydelse för attraktiva regionala miljöer, som vi vill främja. Våra verktyg är kunskapsspridning, dialog och samverkan med andra organisationer.

På dessa sidor hittar du information om Tillväxtverkets arbete för kulturella och kreativa näringar, fakta och kunskap om sektorn samt aktuella nyheter och evenemang.

Driver du eller vill du starta ett kulturbaserat företag?

I Tillväxtverkets branschguider hittar du bland annat information om nätverk och finansiering anpassat för olika branscher. Gå till branschguider.länk till annan webbplats

Aktuellt
  • 2014-04-10

    Unikt möte för att stärka kulturdriven export


    Hur kan vi tillsammans göra större avtryck internationellt? Och hur kan arbetet för ökad internationalisering och export...
    Läs hela informationen
  • 2014-03-18

    KreaNord delar ut 362.000 Euro till nordiska projekt


    KreaNord, det nordiska samarbetet för utveckling av kulturella och kreativa näringar, har beviljat medfinansiering till ...
    Läs hela informationen
  • 2014-03-13
    Mats Alders pratar på en nationell konferens om KKN i Malmö 2014

    Två dagar med fokus på Kulturella och kreativa näringar


    Den 6-7 mars samlades 140 personer i Malmö för att ta del av seminarium och samtal med fokus på nationellt och regionalt...
    Läs hela informationen
  • 2014-02-17

    + 17% för musikbranschen!


    För tredje året i rad publiceras nu statistikrapporten Musikbranschen i siffror .  Omsättningen ökade med sjutton procent...
    Läs hela informationen
  • 2014-02-13

    Kultur + teknik = innovation


    När man kombinerar två till synes separata områden kan nya idéer och produkter, innovationer, skapas. Vid ett studiebesö...
    Läs hela informationen

Vad räknas som kulturella och kreativa näringar?

Till sektorn kulturella och kreativa näringar räknas företag som levererar tjänster eller produkter inom:

  • Arkitektur
  • Dataspel
  • Design och formgivning
  • Film och foto
  • Konst
  • Kulturarv
  • Litteratur
  • Media
  • Mode
  • Musik
  • Måltid
  • Scenkonst
  • Slöjd och hantverk
  • Upplevelsebaserat lärande
Senast ändrad
10 april 2014 14:36

Ansökningsomgångar

Det finns inga pågående ansökningsomgångar inom detta program.

Visste du att...

Turismkonsumtionen i Sverige relaterad till kultur ökade med 14% mellan 2011-2012.