Vi arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft

Tillväxtverkets logotyp

Kulturella och kreativa näringar

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. En av våra insatser innebär att förbättra förutsättningarna för kulturbaserade företag.

Syftet med Tillväxtverkets program för kulturella och kreativa näringar är stärka Sveriges konkurrensposition och bidra till en ökad tillväxt för företagen inom den kulturella och kreativa sektorn. Programmet ska också bidra till att skapa attraktiva regionala miljöer genom kulturdriven tillväxt. Våra verktyg är kunskapsspridning, dialog och samverkan med andra organisationer.

På dessa sidor hittar du information om Tillväxtverkets arbete för kulturella och kreativa näringar, fakta och kunskap om sektorn samt aktuella nyheter och evenemang.

Driver du eller vill du starta ett kulturbaserat företag?

I Tillväxtverkets branschguider hittar du bland annat information om nätverk och finansiering anpassat för olika branscher. Gå till branschguider.länk till annan webbplats

Aktuellt
  • 2014-09-17

    Zambia Fashion Council besökte Tillväxtverket


    I Zambia drivs sedan ett halvår tillbaka ett initiativ att starta ett moderåd - Zambia Fashion Council.
    Läs hela informationen
  • 2014-06-25

    Branschorganisationer utvecklar tillsammans


    Tillväxtverket har beviljat medfinansiering till två förstudieprojekt under 2014-2015. Projekten drivs tillsammans av ol...
    Läs hela informationen
  • 2014-05-21

    Så här kan vi stärka kulturdriven export


    Nu kan du ta del av en sammanfattning från Tillväxtverkets, Kulturrådets och Svenska institutets gemensamma seminarium o...
    Läs hela informationen
  • 2014-04-10

    Unikt möte för att stärka kulturdriven export


    Hur kan vi tillsammans göra större avtryck internationellt? Och hur kan arbetet för ökad internationalisering och export...
    Läs hela informationen
  • 2014-04-03

    Stockholm-Mälarregionen har möjlighet att ta tillvara potential


    De fem länen runt sjön Mälaren samarbetar i flera frågor, bland annat kring kunskapsutveckling inom kulturella och kreat...
    Läs hela informationen
Senast ändrad
12 september 2014 15:17

Ansökningsomgångar

Det finns inga pågående ansökningsomgångar inom detta program.

Visste du att...

Turismkonsumtionen i Sverige relaterad till kultur ökade med 14% mellan 2011-2012.